Gå til hovedinnhold

#pengepodden – Norwegians verdenstokt og økonomiske kollaps

Bjørn Erik har besøk av Jacob Trumpy og Bernt Gran, forfatterne av boken «Turbulens» om flyselskapet Norwegians fascinerende historie.

Jacob og Bernt har dekket flybransjen i mange som journalister i Dagens Næringsliv. Nå har de skrevet bok om fly-eventyret.

Bernt forteller om en tøff start for Norwegian i 2002, mot monopolisten SAS. Bjørn Kjos og Bjørn Kise hadde et godt grep om styret og ledelsen i Norwegian, og hadde etter hvert all makt i selskapet.

Fra 2012 påtok Norwegian seg enorm finansiell og operasjonell risiko, ved å bestille veldig mange nye fly. Børsverdien til Norwegian var på topp i 2015-2016, med en børsverdi på 13 mrd kroner. Herfra raste det utforbakke, og pengekrisen ble etter hvert total.

Jacob og Bernt forteller historien om hvorfor det gikk galt.

Relevante spørsmål er hvorfor ikke Norwegian solgte sin 20 % eierandel i Bank Norwegian, som var verdsatt til 3 mrd kr, for å bedre balansen. Disse aksjene ble solgt på et senere tidspunkt til en lavere pris.

Et annet spørsmål er hvorfor ikke frieriet og budene fra flykjempen IAG ble akseptert. Og hvorfor trakk IAG budet i desember 2018? Hva skjedde i kulissene her? Her er ikke Jacob og Bernt helt enige om årsaken til at budet ikke ble akseptert tidsnok.

Karlsen og Fredriksen som redningsmenn – og om feilprising i aksjen

(fra 22:10) I april 2018 begynte Geir Karlsen som finansdirektør. Karlsens hadde jobbet 10 år i Fredriksen-systemet – også med snuoperasjoner – og kunne alle triks i boken. Hans gode kontakt med John Fredriksen skulle bli redningen for flyselskapet. Fredriksen var først garantist i emisjonen i 2019, og senere kjøpte han en stor aksjepost i «nye» Norwegian i emisjonen våren 2021 til kurs 6,26 kr per aksje. Fredriksen er så langt i pluss på sin Norwegian-investering.

Jacob, Bernt og Bjørn Erik diskuterer hvorfor private mindre aksjonærer strømmer til et selskap i full krise, og hvorfor en aksje kan handles til feil pris i lang tid når det trykkes nye aksjer til en brøkdel av den gamle børskursen. Vi ser en lignende situasjon i dag, i Flyr, hvor det er kjent at det skal trykkes inntil 70 mrd nye aksjer a 0,01 krone, mens aksjekursen den 11. november (når podcasten ble spilt inn) er ca 8 øre.

Boken slår fast at korona ble redningen for selskapet, ellers ville ikke staten gitt milliarder i skattefinansiert krisehjelp.

Konkursbehandlingen i Irland og USA blir også omtalt.

Forfatterne mener Norwegian i dag er et sunt selskap med nye fly, god balanse og moderat gjeld, men de gamle aksjonærene har dessverre tapt nesten alt.

Abonner via RSS

Abonner via Acast

Abonner via iTunes

Spotify

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer