Velkommen til Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

03023 Man-Fre 8.30-17.00

Kundeservice / Handel og verdipapirer

Hvordan legger jeg en ordre?

Du kan legge ordrer selv på webben vår, via en av handelstjenestene eller meglerne våre. Vi tar ikke i mot ordre på e-post eller via melding når du er logget inn på kontoen din.

Kontakt meglerne våre på telefon 23 33 30 23 (tast 1) dersom du har problemer med ordrelegging.

Du kan velge om du vil handle i eksisterende eller nye Nordnet

Du kan enkelt slå av eller handel på nye nordnet.no under kontoinnstillingene dine. Hvis du ikke manuelt slår av handel på de nye nettsidene, vil du automatisk bli sendt dit når du skal gjennomføre et kjøp eller salg. Ønsker du å bruke de nåværende nettsidene når du skal handle? Gå til innstillingerlenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu deretter kan du endre handelsinnstillingene ved å krysse av for hvilke handelsplattform du ønsker å bruke.

Når kan jeg legge ordre?

Du kan legge kjøps- og salgsordrer døgnet rundt alle dager, med unntak av når vi må utføre systemvedlikehold og har varslet kundene om dette via en melding når du er logget inn. Ordre som legges inn under åpningstidene formidles automatisk (direkte ordrerouting). Ordre som legges etter stengetid lagres i Nordnets system frem til neste børsdag. Ordren blir da kontrollert før den sendes videre til den aktuelle markedsplassen.

Her kan du lese Nordnets retningslinjer for ordrelegging.åpnes i nytt vindu

Feilmeldinger ved ordrelegging

​Når du legger en ordre kan du se på ordrestatus om alt fungerer som det skal. Ved normale tilfeller skal ordren få status lik "I markedet" i løpet av noen sekunder. Du kan også få følgende feilmeldinger:

  • Market closed - Markedet er stengt
  • Refused by order validation – Ordren ble ikke godkjent
  • Ordre avvist – Ordren gikk ikke igjennom
  • Pending – Ordren avventer

For alle feilmeldinger ved ordrelegging, unntatt "Market closed", vennligst kontakt meglerne våre på telefon 23 33 30 23 (tast 1).

Smart ordre

Når du legger en ordre på en av Nasdaq OMX-børsene brukes vår Smart Order Router. Det betyr at ordren automatisk styres til det markedet som har best pris. Dersom flere markeder har samme pris vil ordren legges på NasdaqOMX-børsene. Smart Order Routing brukes bare på ordre som skal utføres samme dag, ikke på langtidsordre.

Her kan du lese Nordnets retningslinjer for ordrelegging.åpnes i nytt vindu

Ordrelegging via telefon

​Alle bankdager mellom kl. 08:30 og kl. 22:00 kan meglerne våre ta i mot kjøp- og salgsordre på telefon 23 33 30 23. Telefonordre må ha limit og gyldighet 1 dag.

Handelsplassenes åpningstider:

  • Oslo Børs: kl. 09:00-16:25
  • NasdaqOMX-børsene (Sverige, Finland): kl. 09:00-17:30
  • Danmark kl.17:00
  • Tyskland: kl. 09:00-17:30

Kurtasjen for telefonordre er noe høyre enn for elektroniske ordre. I prislisten finner du hvilken kurtasje som gjelder for deg over telefon.

Sjekk hva du betaler for telefonhandel her.

Ordrevalidering

Legger du en kjøpsordre kontrollerer Nordnets handelssystem automatisk at du har dekning på kontoen din (kontanter eller kreditt) før ordren sendes til markedsplassen. Dersom du ikke har dekning vil du få en melding om dette når du legger ordren. Når du legger en salgsordre kontrollerer Nordnets handelssystem at verdipapiret faktisk finnes på kontoen din, eller at det finnes tilstrekkelig sikkerhet (ved belånings-, derivat- eller shorthandel) før ordren sendes til markedsplassen.

Dersom du legger en ordre hvor Nordnet ikke har en automatisk kobling mot markedsplassen, for eksempel unoterte aksjer, gjør våre meglere en manuell kontroll av ordren din. Vær oppmerksom på at det er du selv som er ansvarlig for at du har tilstrekkelig dekning når du handler.

Ordrestatus

​Når du legger en ordre får den en ordrestatus. Det er fordi at du skal vite hva som skjer og hvor i prosessen ordren din er. Det er viktig at du kontrollerer ordrestatus, og at du kontakter meglerne våre hvis du lurer på noe. Ordrestatus finner du under menypunktet "Handle" og "Mine ordrer og handler". Under ser du hva din ordrestaus betyr.

Ordre mottatt

Denne ordrestatusen tildeles før orderen plasseres i markedet. Statusen er ingen garanti for at orderen er korrekt plassert på det angitte marked. I denne statusen kontrolleres orderen.

I markedet

Orderen er korrekt og er nå plassert på den markedsplass der verdipapiret eller instrumentet handles. Orderen synes under "Mine ordre og handler".

Ordre avvist

Orderen har ikke blitt godkjent av Nordnets ordrekontroll. Dette kan skyldes forskjellige grunner, for eksempel at det finnes flere ordre i markedet, at innskudd enda ikke er bokført eller at kontoinnehavet ikke er korrekt oppdatert. Hvis du ser denne statusen må du ringe melgerne våre på telefon 23 33 30 23 (tast 1).

Ordre behandles

Orderen er lagt i en unotert aksje som krever manuell ordrelegging av meglere, og ordren er enda ikke behandlet av meglerne. Merk at selv om man har skrevet inn feil symbol (tickerkode) vises denne beskjeden til en megler har behandlet orderen.

Feil symbol

Verdipapiret eller instrumentet har ikke blitt plassert på markedet fordi feil symbol har blitt brukt. Orderen må legges på nytt med korrekt symbol (tickerkode). Med dette menes aksjens kortnavn. For eksempel ”STL” er kortnavnet for Statoil. Tickerkodene finnes i kurslistene.

Requested action failed

Orderen har et ikke tillatt vilkår eller så tillater ikke den aktuelle markedet denne type ordre.

Pending

Orderen kontrolleres slik at tilgjengelige midler finnes eller at aksjene finnes på kontoen. Når en ordre har denne statusen kan den ikke tas bort eller endres. Orderen kan tas bort eller endres først når den har fått en annen ordrestatus.

Ordrevilkår

​Når du legger en ordre kan du velge ulike vilkår for ordren. En normal ordre blir liggende med limitpris på børs i den tidsperioden du har angitt, og du får kjøpt så stort antall som blir tilgjengelig i den tidsperioden ordren din ligger på børs.

Fill or Kill

Ved ordrevilkår Fil or Kill legges ordren på børs og enten gjennomføres ordren i sin helhet i det øyeblikket ordren kommer på markedsplassen, eller så makuleres den.

Fill and Kill

Ved ordrevilkår Fill and Kill legges ordren på børs og gjennomfører så stor del av ordren som er mulig i det øyeblikket ordren kommer på markedsplassen, og deretter makuleres ordren.

Skjulte ordre

​Det finnes egne regler som børsen har bestemt for skjult volum i ordren. (Også kjent som "iceberg"-ordre). Du kan lese mer om dette på Oslo Børs sin side om Forklaring til handelsinformasjon.lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu

Langtidsordre

​I Nordnets handelssystem kan du maksimalt legge ordre med 30 dagers gyldighet. Nordnets handelssystem legger alltid langtidsordrer med så lang gyldighetstid som mulig. På noen handelsplasser er det ikke mulig å legge langtidsordre lenger enn 8 dager, og da vil Nordnet legge inn ordren din på nytt - merk at du da får en ny køplass i ordreboken. Når ordren din legges inn på nytt gjør vi en ny kontroll (se Din ordre kontrolleres). Kontrollen gjøres deretter hver åttende dag til den angitte gyldighetstiden løper ut. Dersom en langtidsordre avvises ved den automatiske kontrollen så vil den derfor ikke ligge på børsen de påfølgende 8 dagene.

Det er også viktig å være klar over at en langtidsordre kan tas vekk fra børsene av ulike grunner. Markedsplassene tar vekk langtidsordre dersom en aksje endrer verdi, noe som skjer når det er utbytte, en splitt (deling av aksjer) eller en spleis (sammenslåing) i en aksje. Det kan også finnes andre anledninger til at markedet tar vekk en langtidsordre.

Opp

Finansielle verdipapirer kan både øke og minke i verdi. Det er en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert. Før du investerer i et fond bør du lese prospektet som er tilgjengelig hos fondsforvalter og nøkkelinformasjonen du finner på ordreleggingssiden og på fondets produktside på nordnet.no.