Gå til hovedinnhold

Internettsikkerhet.


Innlogging.

Sikker innlogging.

Hos oss logger du inn med brukernavn og passord, eller med BankID utstedt fra banken din. Brukernavn og passord sendes til deg i to separate brev i posten. Ønsker du å bruke BankID for å logge inn, velger du "Logg inn med BankID" i stedet for å skrive inn brukernavn og passord.

Nordnet kommer aldri til å spørre etter innloggingsopplysningene dine. Du må aldri gi fra deg disse opplysningene, hverken på telefon, e-post eller på noen annen webside. Gi heller aldri fra deg finansiell informasjon, kontaktopplysninger eller lignende på ukjente websider.

Kryptering.

Når du er logget inn på kontoen din er alle sidene du er inne på krypterte. Det gjelder også for all informasjon du legger igjen på sidene våre. Vi støtter disse kryptografiske kommunikasjonsprotokollene: TLS 1.0, 1.1 og 1.2. Innloggingen med kryptering skjer via en https-tilkobling.

Sperring av innloggingsinformasjon.

Dersom du har mistet innloggingsopplysningene dine må du kontakte kundeservice. Da sperrer vi de gamle opplysningene dine og sender deg nye i posten. Du kan ikke bruke de gamle innloggingsopplysningene dine mens du venter på nye innloggingsopplysninger.

Endring av brukernavn og passord.

For din sikkerhet kan du velge ditt eget brukernavn og passord i henhold til krav til sikkert brukernavn og passord. Får å kunne endre innloggningsopplysningene dine må du først angi ditt eksisterende brukernavn og passord.

Du kan endre innloggingsopplysningene dine når du er logget inn på kontoen din under Mine sider og Min profil og innstillinger. Vi anbefaler at du endrer passordet ditt regelmessig.

Kommunikasjon om saker tilknyttet deg og kontoene dine.

All kommunikasjon som har med kontoene eller pengene dine å gjøre, skjer via meldinger som du kan sende og motta når du er logget inn hos oss. Vi kan også hjelpe deg via telefon hvis du har identifisert deg eller tastet inn identifiseringskoden din. Identifiseringskoden lager du selv på siden innstillinger når du er logget inn på nordnet.no.

Vi kommer aldri til å oppgi eller spørre deg om personlige opplysninger via e-post. Hvis du får en e-post der avsenderen ber om informasjon om kontoene dine eller brukernavn og passord må du ikke svare på dette. Si heller ifra til oss via en melding når du er logget inn på nordnet.no eller på telefon.

Får vi vite at kundene våre utsettes for bedrageriforsøk (for eksempel via såkalte phishing-meldinger), informerer vi om det på nordnet.no.

Personlig internettsikkerhet.

Nordnets nettside.

Når du skal gå til Nordnets nettside bør du alltid skrive inn webadressen www.nordnet.no, og bruke en pålitelig nettleverandør. Vær oppmerksom på at du ikke bør bruke datamaskiner hvor du er usikker på om den inneholder virusprogrammer eller annet nødvendig utstyr for å øke sikkerheten, for eksempel på nettkaféer.

Når du er innlogget.

Kontroller kontoen din regelmessig. Dersom du oppdager mistenkelige transaksjoner eller mistenker noen form for bedrageri eller bedrageriforsøk koblet til kontoen din hos oss, kontakt oss umiddelbart. Dette gjør du ved å sende en melding til oss når du er logget inn. Vi kommer tilbake til deg ved å svare på meldingen din eller så ringer vi deg opp.

Når du går inn på nordnet.no er det viktig at du ser at adressen begynner med https://www.nordnet.no. Dette indikerer at websiden benytter et sertifikat og at informasjonen på websiden er kryptert. Legger du en ordre via kontoen din er det viktig at det alltid finnes en hengelås ved siden av web-adressen. Den indikerer at siden bruker sertifikat og at informasjonen er kryptert. Ved å dobbeltklikke på hengelåsen får du ytterligere teknisk informasjon. Merker du at du har en dårlig Internettforbindelse ber vi deg logge ut fra kontoen din og logge inn på nytt.

Logg alltid ut når du er ferdig på nordnet.no. Vi anbefaler også at du alltid lukker nettleseren.

Virusbeskyttelse.

Ha alltid et oppdatert antivirusprogram og brannmur på datamaskinen din. Pass på at antivirusprogrammet ditt oppdateres automatisk, og har funksjonen aktiv fil-beskyttelse (On-Access-Scan) er aktivert. La antivirusprogrammet søke gjennom datamaskinen din regelmessig for å oppdage virus så tidlig som mulig.

Sikkerhetsoppdateringer.

Oppdater regelmessig operativsystemet ditt og programmer med sikkerhetsoppdateringer. I Windows kan du bruke Windows Update-tjenesten for å gjøre dette automatisk eller så kan du gå til Microsoft.com for å selv kontrollere hvilke sikkerhetsoppdateringer du mangler og bør installere. Mange program spør om du vil oppdatere når det finnes en oppdatering tilgjengelig. Disse bør du alltid akseptere eller stille inn slik at de oppdateres automatisk. Gamle sårbarheter i program er den mest vanlige grunnen til infeksjon, sørg derfor alltid for at du bruker den siste sikre versjonen av et program på PCen din.

Sikkerhet ved bruk av Nordnet-appen.

  • Nordnets mobil-app er kun tilgjengelig gjennom Apple App Store eller Google Play.

  • Last aldri ned Nordnet-appen fra andre alternative kilder.

  • Ikke last ned Nordnet-appen fra linker i e-poster, artikler eller lignende.

  • Nordnet har kun én app. Når du laster ned denne, kontroller at Nordnet er utgiver. Andre apper - selv om de ligner et Nordnet produkt bør aldri lastes ned eller brukes.

  • Aldri etterlat telefonen eller nettbrettet ditt uten oppsyn. Pass på å logge ut av Nordnet-appen og lås enhetene når de ikke er i bruk.

  • Tilse at du oppbevarer sikkerhetsdetaljer til innlogging på Nordnet-appen på en sikker måte.

Touch ID – sikkerhets informasjon.

For oss i Nordnet er sikkerhet grunnleggende. Vi følger utviklingen innenfor IT-området nøye og gjør stadig forbedringer for å alltid kunne tilby sikre investeringsløsninger. I vår mobil-app tilbyr vi innlogging med Touch ID som forbedrer og øker både brukervennligheten og innloggingssikkerheten. Touch ID er tilgjengelig både for IPhone og Android-brukere. I stedet for å logge inn på din konto gjennom å skrive inn brukernavn og passord kan du nå helt enkelt bruke fingeravtrykket ditt for å logge inn.

Slik fungerer Touch ID.

Brukernavnet og passordet ditt beskytter dataen din. For å begynne å bruke Touch ID må du først oppgi disse. Når brukernavn og passord er validert kommer de til å bli kryptert på telefonen din. Du kan da begynne å bruke Touch ID som innebærer at du blir logget inn kun ved å bruke fingeravtrykket ditt. Du slipper da å fylle ut brukernavn og passord. Hver gang du benytter Touch ID rekrypterer vi brukernavn og passord som er lagret på din telefon og verifiserer deg med dette. Nordnet lagrer aldri fingeravtrykket ditt. Touch ID leveres av telefonen din sitt operativsystem og det gir kun beskjed til Nordnet om fingeravtrykket er gjenkjent som ditt eller ikke.

Begynn å bruk Touch ID.

Når du logger inn med ditt brukernavn og passord vil det dukke opp en pop up som ber deg om å aktivere Touch ID. Touch ID vil bli aktivert så fort du bekrefter. Du kan også aktivere Touch ID på din kundeside på Nordnet-appen. Du må være innlogget for å gjøre dette.

Når du aktiverer Touch ID må du sjekke at du kun har ditt fingeravtrykk registrert på telefonen din. Du kan sjekke hvilke fingeravtrykk som er registrert under innstillinger på telefonen din. Nordnet-appen kommer til å bruke Touch ID teknologien til telefonen din. Det betyr at samtlige registrerte fingeravtrykk på din telefon kan brukes til å logge inn på Nordnet-appen din.

Deaktivere Touch ID.

Du kan når som helst manuelt deaktivere Touch ID dersom du ønsker å bruke brukernavn og passord fremfor fingeravtrykk ved innlogging. Dette kan du gjøre på din profil.

Dersom du mistenker at en uautorisert person har hatt tilgang til din Nordnet-app, vennligst kontakt kundeservice umiddelbart på telefon: 23 33 30 23.