Twitter børsnoteres i USA 7. november

Sosiale medier er stort i Norge.  Facebook offentliggjorde tidligere i år tall som viste at 2,8 nordmenn er aktive på webtjenesten i løpet av en måned, og av disse er 1,7 millioner innom Facebook på mobilen hver dag. Den mer jobbrelaterte webtjenesten LinkedIn brukes i følge en undersøkelse  av ca 20 % av den norske befolkningen, mens ca 21 % har en profil på Twitter. Veksten er imidlertid mye sterkere for Twitter, enn for de andre to.

Da Facebook ble børsnotert i USA i mai 2012 var forventningene meget høye. I ettertid kan man se at børskursen ble satt for høyt ved børsintroduksjonen, og aksjen ble handlet under noteringskurs helt frem til i sommer. De siste to kvartaler har imidlertid Facebook overrasket markedet med meget sterke kvartalstall, og aksjen har steget kraftig. Spesielt interessant er den raske veksten i Facebooks  inntekter fra mobile plattformer. Halvparten av Facebooks inntekter kommer nå fra mobil, i kontrast til nesten ingenting ved børsnoteringen for ett år siden.

Facebook ble børsnotert i mai 2012 – ukentlige priser, kilde Infront.
Linkedin ukentlige kurser, kilde Infront.

7. november blir Twitter notert på børsen i New York. Selskapet er vesentlig mindre enn Facebook, men vokser raskere. (Tallene under er beregnet på materiale i Twitters prospekt).

Aksjefondet DNB Nordic Technology er blant våre mest solgte fond, og de er store eiere både i nordiske og internasjonale aksjer innen IT, Telecom og Media. Forvalterteamet har lang erfaring og har oppnådd stabilt gode resultater i forhold til sin referanseindeks over tid. Vi spurte forvalter Sverre Bergland om en kommentar på de mest sentrale aksjene innen “Social Media”. Her er svaret:

Google: GOOG prises på 16x 2014 (ex cash) noe vi synes er attraktivt. Inntektene fra søk og display vokser kombinert over 20% og det er ingen tegn på at veksten avtar. I tillegg til dette tror vi Google har store muligheter innenfor mange tilknyttede områder som f.eks TV. Google har meget sterke posisjoner innenfor det relevante IT trendene med Android på mobil, Chrome som browser og YouTube på video.

 Facebook: Etter en trang start som børsnotert selskap har FB kommet sterkt tilbake hovedsakelig fordi de har klart å begynne å tjene penger på sine mobile brukere. Hvordan aksjen gjør det fremover vil i hovedsak avgjøres av hvor mye reklame de kan vise sine mobile brukere uten at brukerne synes det blir for mye. Selskapet vokser raskt for øyeblikket men 50x neste års resultat må det fortsette å gjøre det, og det er vi ikke så sikre på.

Twitter: Twitters IPO er rett rundt hjørnet. Det ser ut som selskapet kommer til markedet med en verdi på ca USD 10bn. Siste kvartal de rapporterte vokste de over 100 % og om man antar at veksten fortsetter kan de lett passere USD 1bn i omsetning i 2014. Dette implisere en verdivurdering på ca 10x salget neste år noe som, sett i lys av den sterke veksten, ikke ser høyt ut. (Kommentert før prisintervallet ble økt, Red.anm).

LinkedIn: Selskapet fortsetter å vokse veldig raskt, men en veldig høy verdivurdering gjør at vi ikke finner denne aksjen interessant.

Hvor raskt jeg selv har økt min bruk av Twitter har i grunn overrasket undertegnede. Tjenesten egner seg godt til å spre informasjon raskt, og  særlig ansatte i media- og finansbransjen bruker tjenesten mye.  Korte kommentarer, bilder og linker til nyhetssaker og blogginnlegg er svært lett å dele. Det er også lett å skaffe seg et kjapt overblikk over temaer eller nyhetssaker gjennom å søke på disse som stikkord. Tjenesten er altså bra, men hvorvidt utviklingen i aksjekursen blir bra eller ikke blir det nå opp til markedet å avgjøre. Konkurransen er hard i tjenestene som driver innen sosiale medier. Noen selskaper har kommet og gått, noen har blitt kjøpt opp og noen er nå blant verdens mest verdifulle selskaper og mest kjente merkenavn (Google, Yahoo, Facebook, etc).

I forbindelse med børsnoteringen selger Twitter 70 millioner aksjer til kurs mellom 23 og 25 USD (oppdatert 04.11. tidligere indikert 17-20). Basert på en midtkurs på 24 regner Twitter med å få inn netto ca 1,65 (tidligere indikert 1,25) milliarder USD i kapital fra aksjesalget. Til sammenligning var Facebook’s børsnotering i mai 2012 mer enn ti ganger større, men det er også et mye større selskap. Twitter vil bruke beløpet til å styrke arbeidskapitalen, samt finansiere videre vekst. Mer informasjon ligger i Twitters prospekt.

Twitter betyr “kvitter” og de har en fugl som logo. 7. november får vi se om fuglen ikke bare kan kvitre, men også fly. I Nordnet syntes vi sosiale media er spennende, og ser vår egen virksomhet som en del av dette landskapet. Twitters børsnotering feires derfor med en kampanje med kurtasjefri handel i både Twitter, Facebook og Linkedin.

Et lite tips: Handler man regelmessig aksjer internasjonalt bør man åpne en valutakonto for å redusere kostnader tilknyttet veksling. Dette er dog kun tilgjengelig på vanlig aksje/fondskonto og ikke på Investeringskonto Zero.

PS: Mine innlegg er ment å gi informasjon og innsikt, og er ikke å tolke som en direkte kjøps- eller salgsanbefaling. Posisjoner man tar i markedet må tilpasses den enkelte type investor/sparer. Les gjerne også Sparevettreglene for mine anbefalinger på investoradferd.

For å få med deg alle mine innlegg og kommentarer, følg meg SELVSAGT på Twitter: @KarlNordnet

Spørsmål og kommentarer er velkomment, samt innspill til temaer både for innlegg og videoblogg.

For ordens skyld vil jeg opplyse om at fondet DNB Nordic Technology er blant de jeg selv har kjøpt i 2013.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer