Trøim og Midelfart ute av STB

Den siste måneden har det vært særlig hektisk i aksjemarkedet, med børsuro og resultatsesong på Oslo Børs. I dag ble det bare mer å ta stilling til for oss i Børsklubben NHH, da nyheten om at Trøim og Midelfart har solgt seg ut av Storebrand. Det er ikke mer enn en uke siden vi kommenterte Storebrand i forbindelse med deres resultat fra Q4. Med bakgrunn i vår positive holdning til tallene og utsiktene i forrige uke ønsker vi nå å se på hvordan caset har endret seg med tanke på Trøim sin exit.

Først litt bakgrunnsinformasjon om vårt forhold til aksjen, for det var nettopp Trøims store posisjon i Storebrand som først vekket vår interesse for selskapet. Det var så de sterke fundamentale forholdene som førte til at vi kjøpte inn aksjen til vår ordinære portefølje (Investeringsklubben NHHS AS) og posisjonerte oss for første gang høsten 2016. At Trøim nå har gått ut av aksjen er dermed noe som bør sees nærmere på. Salget til en verdi av nesten 900 millioner, fordelt på Midelfart og Trøim, er isolert sett et tydelig salgssignal ettersom en kan forvente at de sitter på betydelig informasjon om selskapet. Et salg vil antyde at de mener selskapet per dags dato er fair priset. Spørsmålet en kan stille seg videre er nøyaktig hva som er grunnen og motivasjonen for salget.

Om vi igjen ser på vår positive kommentar fra forrige uke, kan en trekke en logisk slutning om hvorfor Trøim har solgt seg ut nettopp nå. I den siste tiden har det meste gått veien for Storebrand og pilene har pekt i riktig retning fra alle hold. Gode resultater, godt utbytte og en forventet økning i rentene har ført til at positiviteten rundt selskapet er stor. Det kan godt tenkes at Trøim og Co har sett på dette som et godt tidspunkt å komme seg ut av aksjen. Caset har spilt seg ut, og de har fått en avkastning på over 100 % over et par år. Samtidig er han også en investor som historisk har vært i bransjer som er mer sykliske og med mye fart og spenning. En kan tenke seg at Storebrand videre vil være et mer stabilt utbytteselskap, noe som kan være litt for kjedelig for en investor som Trøim.

Fremover kommer vi i Børsklubben NHH til å følge nøye med på utviklingen i Storebrand. Sånn vi ser det er det ikke noe fundamentalt ved caset som har endret seg etter dagens utvikling. Spesielt ikke nok til å presse markedsverdien til Storebrand ned 1,4 milliarder kroner. Storebrand fungerer også bra som en hedge dersom vi får videre nedgang i aksjemarkedet som en følge av renteøkninger. Allikevel skal man ikke undervurdere et salg fra en såpass sterk investor som Trøim. Det blir viktig å være kritisk til videre utvikling for å få med seg eventuelle endringer i utsiktene til selskapet.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer