Teknologi og reguleringer vil gi nye langsiktige investeringsmuligheter.

Teknologi, regulering og forbrukeradferd vil skape raskere endringer fremover, tror DNB -forvalter Audun Wickstrand Iversen

Teknologiske innovasjoner, smartere løsninger og offentlige reguleringer skaper skifter i forbrukernes adferd. Nye selskaper vil vokse fram med nye løsninger. Dette er eksempler på disrupsjon, og porteføljeforvalter Audun Wickstrand Iversen i DNB Asset Management, leter etter investeringsmulighetene disrupsjonene skaper.

– De endringene som kommer er veldig kraftige. De kan komme fra ny teknologi, ny regulering eller endret forbrukeradferd. Det finnes mange disruptive muligheter, sier Iversen.

Vi må følge med på de langsiktige trendene, det er lettere dersom vi klarer å investere medstrøms.

Iversen påpeker at de siste ti årene har vi primært vært vitne til teknologisk disrupsjon, men at det kommer til å komme fra andre områder fremover.

– Det kommer vedvarende endringer fra teknologi, regulering og endret forbrukeradferd. Det som var, er ikke mer. Hastigheten på endringene blir raskere fremover enn det har vært historisk, sier Iversen

Iversen forvalter fondet DNB Fund – Disruptive Opportunities Retail A N NOK – Et nytt fond på Nordnet plattformen.

Fem ulike investeringstema

Iversen peker på fem store investeringstema; digitalisering, distribusjon, ny maskinrevolusjon, demografi og urban mobilitet.

For eksempel viser han til at digitaliseringen kommer til å gå enda raskere post korona. Han tror også at den neste store maskinrevolusjonen kommer innen kunstig intelligens.

Bilparken skal skiftes ut

Iversen har også troen på at elektriske mobilitet vil dominere i fremtiden.

Han viser til at Norge har gått foran, slik som vi også har gjort i tidligere teknologiske skifter, men denne gangen gikk vi foran med insentiver i form av null avgifter for elektriske biler.

– Jeg tror på elektrisk transport over sjø og land og at dette er en investeringsidé for de neste 10 -15 årene.

Ser vi på motorteknologi går vi fra avansert mekanikk til enkel elektronikk med langt færre bevegelige deler. Samtidig ser vi avansert software, slik at det stiller nye krav til reparatøren av bilene, forteller Iversen.

Iversen peker på at regulering og endret kundeadferd vil gjøre at el-bilen vil overta persontrafikken over hele verden.

– Det er ikke teknologi som har drevet etterspørsel etter elbilen, det er reguleringer. Bensinbilen får høyere avgifter og det vil gi insentiver til å kjøpe elbiler.

Norge går foran, akkurat slik vi gjorde med mobiltelefonen

Audun Wickstrand Iversen

Disrupsjon og risiko

Det finnes mange selskaper som er veldig billige, de har fortjeneste som har kommet ned samtidig som aksjekursen har kommet ned. Altså de har lav P/E. Sånn tror jeg det ikke kommer til å være de neste 12 månedene. De fleste av disse selskapene er i USA, men det er også noen i Europa, forteller Iversen.

Iversen påpeker at det er viktig å diversifisere og at man får god diversifisering i fond.

– Det har vært en tendens til at vekstselskaper har gjort det bedre enn verdiselskapene siden finanskrisen. Langsiktig trend i favør av vekst. Kommer vi til et punkt hvor verdi kommer tilbake? Dette er spennende, det har vekslet mot sykler. Verdiselskapene har ikke begynt å outperforme enda, så spørsmålet er hva som kommer til å skje fremover.

Det er heller ingen tvil om at det i enkelte case er stor risiko, og peker blant annet på Tesla.

Jeg har et lite veddemål i Tesla, men i slike situasjoner sprer jeg investeringene over kanskje fem selskaper

Audun Wickstrand Iversen

– Jeg har et lite veddemål i Tesla, men i slike situasjoner sprer jeg investeringene over kanskje fem selskaper. Jeg har også en liten posisjon i et kinesisk alternativ samt Daimler og Volkswagen, forteller Iversen.

Han peker på at erfaringen hans tilsier at det er vanskelig å forutsi nøyaktig hvor disrupsjonen kommer fra og at det i slike tilfeller er bedre å ta en posisjon i flere selskaper.

Hva så med hydrogen?

Fondet har noe eksponering mot hydrogen. Hydrogen inneholder egenskaper som gjør at det vil være en naturlig del av løsningen. Båter vil ikke bruke batteri, og da er det naturlig at hydrogen fyller tomrommet. De første hydrogenbåtene kommer nå. Den samme typen argumenter kan vi bruke om lastebiler, men jeg tror ikke det er den største disrupsjonen, forklarer Iversen.

Disse temaene ble også diskutert i podcasten Utbytte mellom Audun Wickstrand Iversen og aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer