Skoleduellen (NORBIT inn, nedvekting GSF)
Etter at åpningsporteføljen i Skoleduellen ble satt til Crayon Group, Greig Seafood, Lerøy, Aker, Kid, Sparebank 1 Østlandet og Philly shipyards, er Norbit (NORBIT) den eneste aksjen som har funnet veien inn i skoleduell-porteføljen siden konkurransestart. Dette blir Verdis billige eksponering mot techsektoren på Oslo Børs. Lite visibilitet i Oceans og avventende prosjekter i ITS har gjort 2020 til et utfordrende år for nisjeopreatøren fra Trønderlag. Topplinjen og marginer for 1H20 er noe under fjorårets, og vi forventer prisstigning etter hvert som ting returner mer mot normalen. Corona eller ei tror vi at lastebiler vil fortsette å kjøre og at utbyttingen av Europas 12,5 år gamle flåte vil slå positivt ut på “Smart Tachograf”-salget til Norbit. Denne potensielle veksten ser vi ikke at er priset inn med en P/E på ~11 basert på 2019 EPS. Kjøpet ble finansiert ved en nedvekting i Grieg Seafood (GSF) samt noe cash. Aksjen tas også inn i veldedighetsfondet.
Veldedighetsfondet (NORBIT, AKBM og ADSC inn, NRC ut)
Status for veldedighetsfondet er en oppgang på 26% det siste året til tross for en varierende men betydelig posisjon i cash. Crayon Group, Fjordkraft og Kindred Group har vært de største bidragsytere i porteføljen, men stort sett alle våre posisjoner bortsett fra NRC Group (NRC) har gjort det bra. Sistnevnte selskap har nå blitt tatt ut av porteføljen. Topplinjen til selskapet fortsetter å vokse, men ettersom marginene fortsatt er svake, velger vi å legge pengene våre andre steder.
ADS Crude Carriers (ADSC) ble tatt inn i porteføljen etter at selskapet bekreftet salget av VLCCen ADS Stratus til $25.5m. Tirsdag ble også en MOA for salg a ADS Serenade inngått for samme sum. Salget av de to skipene beløper seg til rundt 20 NOK/aksje (før gjeld er hensyntatt). Sammen med drøye 10 NOK/aksje i utbyttejustert arbeidskapital og allerede sikrede kontrakter i Q3 minus en gjeld på rundt 13NOK/aksje, finner vi at markedet priser selskapets siste VLCC til rundt 2 NOK/aksje ved dagens kurs. Selv om rater, stålpris og ledelsens valg rundt bruk av midlene de nå har tilgjengelig fortsatt er kilder til risiko, mener vi caset har attraktiv risk/reward med kun et skip igjen. Vi ser ikke helt poenget med å sitte igjen med det siste skipet, og dersom dette skulle bli solgt på priser i nærheten av sine søsterskip, så ser vi en oppside på 35%-40%. Styreleder har også vært ute og handlet flere aksjer i selskapet, noe som gjør oss enda mer komfortable med dette valget.
Aker BioMarine (AKBM) har kommet i skyggen av Røkke og Aker konsernets nyeste noteringer av Aker Carbon Capture og Aker Offshore Wind. Etter noteringen på Merkur i sommer har selskapet falt jevnt og trutt, og vi ser dette som en ypperlig inngang på et selskap som er godt posisjonert til å vokse og bli enda større i krillmarkedet.
Aker BioMarine har i dag en markedsandel på 70% av krillfangst i verden og nærmere 80% av all produksjon av krillprodukter i markedet. Selskapet er den soleklart største og eneste fullintegrerte spilleren i et krillmarked med relativt store etableringshindre. AKBM har siden de ble tatt av børs i 2013 vært gjennom en finansiell restrukturering, som blant annet har resultert i et nytt fangstskip som ble levert i 2019 og et nytt supportskip som er klar til krillhøstingens start i desember. De nye skipene er ventet fullt operasjonelle i løpet av 2021. Selskapet har ambisjoner om å vokse fra adj. EBITDA USD 80-90m i 2020 til USD 200m i 2024, drevet av større innhøstningsvolumer og bedring i marginer.
Selv med et konservativt blikk på selskapet, der vekst og marginer er godt under selskapets mål, ser vi en sterk underprising på dagens nivåer og synes selskapet har en god eksponering mot en verden som har større fokus på helse og livsstil. I tillegg har selskapet etablert en egen merkevare, Kori, som skal satse hardt på markedsføring de neste 4 årene. Selskapet har kommunisert at all profitt fra salg av Kori skal gå til markedsføring, noe selskapet estimerer til rundt USD 40 m. Til slutt vil vi trekke frem satsingen mot hundefór markedet, der selskapet har inngått samarbeid med noen av verdens største hundesledeløp og dannet merkevare QRILLPAWS.