Vi tror Oslo Børs (OBX indeksen) åpner ned -0,1%, eller innenfor intervallet [-0,3, 0,1]%.
Roger Berntsen – analytiker i Nordnet
Dette har skjedd internasjonalt etter at Oslo Børs stengte torsdag
De toneangivende indeksene i USA (S&P 500, NASDAQ og DJIA) steg 1,4 prosent i snitt i går.
En sen sluttspurt sendte både S&P 500 (+1,7%) og Dow Jones indeksen (+1,4%) i ny all-time high fredag. Nasdaq indeksen (+1,2%) steg også markant, dog ikke like mye. Dow Jones indeksen som er opp 8,1 prosent i 2021, leder fortsatt klart på både S&P 500 og Nasdaq indeksen som er opp henholdsvis 5,8 -og 1,9 prosent i samme periode. Det er for øvrig lenge siden Dow Jones indeksen, med sine mange sykliske aksjer, har utkonkurrert vekstselskapene i Nasdaq indeksen. Når det er sagt, årets markedsbevegelser må sees i sammenheng med en betydelig renteoppgang. De lange rentene i USA, med 30-årige statsobligasjoner i spissen, har mer enn doblet seg fra bunnen i fjor, noe som gjør selskapenes fremtidige kontantstrømmer mindre verdt. Med andre ord, påvirkes vekstselskapene mer negativt enn verdiaksjene, de som genererer større kontantstrømmer i dag, når rentene stiger.
De største indeksene i Asia (NIKKEI 225, HANG SENG og SHANGHAI CSI 300) er opp 0,1 prosent i snitt mandag morgen.
De geopolitiske spenningene mellom USA og Kina, har økt den senere tid, det til tross for at kampen mot pandemien ikke er vunnet. USAs nye president, Joe Biden er ventet å være mist like tøff ovenfor Kina som det Trump var. Med andre ord, må vi forvente harde forhandlinger mellom verdens to stormakter i årene som kommer. Økte geopolitiske spenninger er isolert sett negativt, i alle fall på kort sikt. På lengre sikt derimot, vil spenninger som dette forhåpentligvis bidra til at verdenshandelen flyter friere.
Oljeprisen (Brent Blend) står nå i 63,3 dollar per fat, ned -1,8 prosent fra fredagens nivåer. Dollaren står i skrivende stund i 8,62, mens 30-års renten i USA ligger på 2,35 prosent.
Containerskipet som gikk på grunn i Suezkanalen i forrige uke, blokkerer fremdeles trafikken i den svært viktige passasjen for verdens skipsflåte. Det jobbes på spreng for å løse situasjonen, men foreløpig har operasjonen tatt lengre tid enn antatt. Oljeprisen har steget noe som en følge av stansen i Suez kanalen, dog det er den globale smittesituasjonen som er den underliggende driveren i oljemarkedet.
Få morgenrapportene sendt på e-post
Legg inn e-postadressen din i feltet under og få morgenrapportene sendt rett til innboksen din.