Gå til hovedinnhold

Spotify – verdens største streaming-selskap skal på børs i dag


Dette innlegget er skrevet av tidligere investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

Det svenske selskapet Spotify børsnoteres på New York-børsen i dag, og spenningen rundt noteringen, og ikke minst prisingen er stor. Selskapet noteres utradisjonelt ved en såkalt DPO, også kjent som direktenotering. Noe som betyr at aksjen settes i gang for handel, uten at det har vært noen form for nedsalg fra eksisterende aksjonærer, eller blitt hentet inn frisk egenkapital slik det vanligvis gjøres. Det betyr at de aksjene som omsettes i dag vil være solgt av gründere og aksjonærer som har vært med lenge. Normalt pleier selskapene å sette en såkalt «lock up» periode som sikrer markedet mot en flom av aksjer fra grundere etc. I Spotify er det ingen slik binding, og det er kun en kinsesisk aksjonær som eier 10 % som har gitt seg selv binding.

1 av 10 vurderer å kjøpe Spotify-aksjer

*Nordnet har gjort en spørreundersøkelse rundt noteringen, og hele 11 % av nordmenn kunne tenke seg å investere i Spotify-aksjer.

Dette beviser bare hvilken unik jobb Spotify har gjort med branding og merkevarebygging. Jeg tror ikke så mange faktisk kommer til å kjøpe aksjer, det er tallet for stort til. Skal man bruke noen sammenligningstall så er Statoil den mest eide aksjen og har 82 000 aksjonærer, med Norsk Hydro på andre plass med 38000 aksjonærer. Jeg har ikke tro på at Spotify kommer over dette, men blir spennende å følge med på hvor mange som faktisk tør å investere sparepengene sine i Spotify.

Dagens notering kommer til å bli veldig volatil, og jeg kommer til å sitte i kveld å følge med. Det ryktes om at prisen blir handlet mellom 90 USD og 134 USD, noe som gir en markedsverdi mellom 16 og 23 mrd kroner.

På sikt tror jeg nøkkelen til Spotify er å overbevise markedet om en langsiktig strategi som vil gi en positiv bunnlinje.

Hvis jeg skal nevne en trigger så tror jeg det er det atSpotify har fokusert mye på vekst i brukere, og at dagens gratis brukere koster mer enn det smaker. Mange av disse vil nok konvertere til betalende brukere om de blir tvunget. Den dagen Spotify annonserer at de kutter ut gratistjenesten, vil det bedre inntjeningen dramatisk og sette fart på aksjen.

Finn ut mer om børsnoteringen av Spotify

Lykke til!

*Undersøkelsen er utført av Syno International blant et representativt utvalg av det norske samfunnet mellom 18 og 80 år. De 1.003 repondentene som har svart er blitt spurt følgende: «Er det interessant for deg å investere i musikk-streaming-selskapet Spotify når det noteres på New York-børsen om 2-3 uker?»

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer