Tid for en liten oppdatering da vi har gjort store endringer i porteføljen.
MPC Container Ships har vi nå tatt inn som en del av porteføljen. Aksjen var en god bidragsyter til oppgangen ved fjorårets skoleduell og vi har fulgt selskapet tett siden. Vi har avventet kjøp frem til lock upen for Star Spike og Pilegrim var over.Til tross for selskapets gode utsikter, har aksjen slitt teknisk den siste måneden. Nedsalg fra Blystad sin side, skepsis knyttet til lock up og Evergrande har blant annet rammet aksjen noe.
Aksjen ser ut til å være hjulpet ut av dens negative trend med diverse oppdateringer fra ulike meglerhus og fra selskapet selv siste uken. Forrige onsdag ble EBITDA oppdatert til 700 millioner dollar med utgangspunkt i ordreboken fra 1. juli, dette er 200 millioner høyere enn den var i august. Samtidig fikk selskapet sikret seg ny finansiering, hvilket vi ser på som veldig positivt for et selskap som tidligere har slitt finansielt. Med dagens rekordhøye rater som inngås på flere års kontrakter, mener vi dette er en tegn på at selskapet er underpriset. I dag er aksjen priset til ca. halvparten av NAV, og aksjekursen ligger på samme nivå som den gjorde tidligere i sommer, samtidig som ratene har steget mye siden den tid.Vi ser på MPCC som et av de sikrere casene innenfor shipping om dagen. Ratene har sett ut til å begynne å stabilisere seg på sitt høye nivå, og selskapet har sikret gode inntekter for flere år frem i tid. Utbytter vil også bli en realitet neste år, noe som minimerer aksjens nedside.
Sammen med Orkla, valgte vi å selge å selge Norske Skog etter deres kvartalsrapport. Energiprisene ser ut til å ha rammet selskapets cash flow hardt, og selv om papirmarkedet er stramt om dagen, så ser ikke økningen i papirpriser ut til å veie opp for energiprisene. Vi har troa på selskapets omveltning som gir selskapet veldig gode utsikter, men skoleduellen er relativt kortsiktig og vi velger å selge nå og eventuelt gå inn igjen senere. Når det gjelder Orkla varvår plan var i utgangspunktet å sitte midlertidig frem til vi fant et bedre case. Nå som Q3 nærmer seg for flere andre selskaper, har vi heller valgt å øke vår beholdning i aksjer med større potensiale mot fremleggelsen av årets tredje kvartalsrapport.
Vi har valgt å vekte oss litt mer opp i Belships i tråd med de gode nyhetene de har servert i det siste. Den mest positive, i vår mening, er oppdateringen om at de hadde booket kontrakter til ultramax-ene Belsouth og Belpareil til t/c rater på 25 500 dollar dagen, med en varighet på 23-25 måneder. Med en gjennomsnittlig flåte breakeven på 10 500 dollar sikrer disse kontraktene gode inntekter fremover. Til tross for disse gode nyhetene har ikke Belships steget betydelig. Nyhetsbilde har, i det siste, blitt preget av nyheter om kraftige fall i capesize-ratene. Capesize-ratene gjelder for de største skipene i baltic dry segmentet, på områdene rundt 180 000 dødvekttonn. Belships eier derimot en flåte bestående av ultramax og supramax skip som ligger på størrelser rundt 60 000 dødvekttonn. Supramax ratene har derimot holdt seg mye bedre, men begynner også og peke nedover, de har nå gått fra en topp med rater på 39 860 dollar (22. oktober) ned til rater på 34 147 (29. oktober). Ratene er altså fortsatt på veldig gunstige nivåer for Belships. Vi ser frem til flere gode kvartaler med gode resultater.
Tiden er preget av mange Q3 rapporter, som gjør det ekstra morsomt å være følge med på markedet. Vi ser frem til flere dager med spennende rapporter og kanskje noen positive overraskelser.