På veien mot Transparent Banking Step 5: På denne måten bruker vi PR for å nå målene våre

Johanna Snickars, Public Relations Manager

Jeg heter Johanna Snickars og har jobbet i Nordnet i 2,5 år som nordisk pr-sjef. Jeg jobber mest i kulissene, og tenkte derfor jeg ville fortelle mer om hvordan vi jobber med pr, kommunikasjon og media.

Public Relations er enkelt fortalt «interesserelasjoner», eller det å kommunisere med målgrupper for å ta vedlikeholde en merkevares omtale. Som pr-sjef er ansvaret mitt å styrke Nordnets merkevare i media og å sørge for at pr-arbeidet vårt har høyest mulig kvalitet i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Dette gjør vi for å øke merkekjennskapen og for å få flere til å velge oss.

Jobben som pr-sjef

Vi har ni nordiske talspersoner som inkluderer administrerende direktør, investeringsøkonomer og landssjefer i alle de fire landene. Jeg støtter og gir talspersonene medietrening. Jeg tar initiativ til, leder og utvikler alle pr-aktivitetene våre. I tillegg jobber jeg med medierelasjoner, mediaovervåking og jeg lager kommunikasjonsstrategier. Videre er planlegging av budskap og krisekommunikasjon en viktig del av min jobb. Jeg produserer også markedsundersøkelser og rapporter, og sist men ikke minst, er jeg ansvarlig for å utvikle tilstedeværelsen vår i sosiale medier.

Investeringsøkonomene våre

Investeringsøkonomene våre er uavhengige og har som hovedoppgave å være talsmenn for kundene våre. Først og fremst bruker de media for å nå et bredt publikum i alle saker som kan føre til at investorer lykkes med investeringene sine. Sammen med investeringsøkonomene har jeg ukentlige møter for å utveksle tips og erfaringer mellom landene. Noen tema er relevante på tvers av landegrensene, mens andre er mer lokale. Investeringsøkonomene er aktive i sosiale medier, deltar på arrangementer, holder opplæring og deltar i mediedebatten. De analyserer også kundeatferd og statistikk, og for eksempel blir ofte de mest handlede fondene og aksjene hver måned plukket opp av media. Les mer i den norske investeringsøkonomen Karl Oscars blogg.

Hvordan går det egentlig?

Vi bruker mye tid, krefter og energi på å gi deg interessant og spennende innhold i våre egne kanaler. Der får vi (ofte til forskjell fra i media) snakke til punktum, interagere med investorer og utvikle vår ekspertise. Vi passer likevel på at innholdet bestandig skal bygge på allmenn interesse eller henvendelser fra kunder, for at det skal være relevant for dere som leser. Derfor er jeg ekstra stolt over at bloggene våre har ca 80 000 unike lesere hver måned og at Twitter-kontoene våre totalt har over 47 000 følgere. Det skaper dessuten mye interaksjon og et stort engasjement, noe som er veldig moro men som også stiller høye krav til oss.

Et godt pr-arbeide bygger på stadige forbedringer og justeringer. Derfor overvåker vi og måler alt vi kan.  Interessen for merkevaren vår har økt kraftig den siste tiden. Det ser vi blant annet fordi vi får flere kunder, flere omtaler i media og bedre resultat på merkevareundersøkelser. Vi ser det også fordi vår ekspertise etterspørres til forelesninger og vi inviteres til debatter og paneler. I høst har jeg blant annet blitt invitert til å fortelle om hvordan vi jobber med pr, kommunikasjon og markedsføring på blant annet Internetdagarna og Webbstrategidagarna.

Ønsker med dette alle en riktig god jul og et godt nyttår!

Johanna Snickars, Public Relations Manager

 

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer