Gå til hovedinnhold

Om NEL, hydrogen, miljø og aksjer

Hydrogen som energibærer er en interessant teknologi, og det norske selskapet NEL har en spennende posisjon i den aktuelle næringskjeden. Aksjen har også fått et knippe veldig kjente norske investorer inn på eiersiden. Hva skjer?

El-biler har kommet sterkt inn i markedene både i Norge og internasjonalt. Tesla er den første skikkelige bilen som virkelig kan konkurrere med tradisjonelle biler på litt lengre strekk og når det gjelder de andre faktorer for kjøp av biler i denne klassen. Men den er fortsatt tung og tar lang tid å lade. Batterier er tungt. Det er kanskje bedre å ha en el-motor som drives av en brenselcelle og med forurensningsfritt hydrogen som drivstoff. Daimler (Mercedes) og Toyota er blant bilprodusentene som tror dette. De har avsluttet sitt samarbeid med Tesla, solgt seg ned i selskapet og satser selv på Hydrogen.

Jeg tror faktisk Tesla har større potensial som gamechanger innenfor energilagring enn det de har gjort i bilindustrien. De har nylig lansert en spennende batterisatsning, og batterier til hjemmebruk (enten du har solcelleanlegg selv eller ikke) men ikke minst til industriell bruk er virkelig noe som kan endre energibransjen. Minner om at hittil har nesten ingen energi innen el-produksjon blitt lagret. Den produseres samtidig som den forbrukes. Tesla ønsker å endre på dette, og det passer bra inn i Elon Musk’s univers av selskaper. Han eier som kjent også Solar City, et av USA’s største solcelle-selskaper. Kjekt å kunne lagre sol-energien på et batteri.

NEL’s muligheter til å lykkes kommersielt

Vi har lenge hørt at Hydrogensamfunnet er fremtiden. Det fins hydrogenbusser og noen få hydrogenbiler. Vi vet hvordan det skal lages, det er ingen tvil om at det er et meget miljøvennlig drivstoff. Det nye nå er at flere av de virkelig store bilprodusentene aktivt går ut med stor satsning på dette. Eksempler er Toyota Mirai eller Hyundai iX35. Flere kommer. Problemet er at det fins få eller ingen steder å fylle hydrogen på bilen.

«If you build it, he will come» er et kjent sitat fra filmen Field of Dreams, og på mange måter relevant for tilstanden samfunnet nå er i i forhold til hydrogen. Det er et spørsmål om politisk vilje mer enn teknologiske muligheter. Ønsker politikerne at vi som samfunn skal bevege oss vekk fra fossile brennstoff må de sørge for at infrastrukturen kommer på plass. Det kan de gjøre ved direkte støttetiltak finansiert ved en av de mange miløavgifter vi allerede betaler, eller ved å garantere en viss etterspørsel. Det siste kan gjøres ved f.eks. å pålegge alle offentlige etater å kun kjøpe el- eller hydrogenbiler om alternativet er praktisk mulig (og det er det ofte).

NEL Hydrogen leverer stasjoner som lager hydrogen av vann og strøm og på stedet, slik at den kan fylles direkte på biler. Det sier seg selv at om ingen har hydrogenbiler er det heller ingen etterspørsel etter slike stasjoner. Markedet fungerer forholdsvis dårlig til å gjøre denne type nødvendige løft i infrastruktur, så her er det realistisk å tro at det offentlige må på banen for å bidra. Alternativt trengs en visjonær kapitalist. Penger vil neppe tjenes fra dag 1.

NEL som finansielt case

De som følger meg på Shareville så at jeg kjøpte en liten post i NEL etter å ha lest artikkelen om selskapet i Finansavisen forrige mandag. Jeg var forberedt, ja endog overbevist om at aksjen kom til å åpne høyt den dagen. Det var heller ingen overraskelse at det ble meldt om en rettet emisjon samme kveld. Investorer som kjøpte aksjen 1. juni vil for øvrig få rett til å delta i en reparasjonsemisjon i NEL til de samme betingelser som den rettede emisjonen ble gjort på (1,35). Detaljer om når og hvordan dette skal gjennomføres har ennå ikke blitt meldt til markedet, men ventes komme snart.

Jeg kjøpte NEL fordi aksjen passet inn i et interessant scenario i grenselandet mellom teknologi og energi, som er temaer jeg har fulgt med på lenge. Det er også interessant både finansielt og PR/mediemessig å se hvordan dette investeringscaset nå settes opp. De ledende investorene ser tydeligvis et potensial, jeg ser selv interessante muligheter, og det er en sterk aksjonærliste de har fått på plass.

Vil aksjen dermed bli en soleklar gullfugl?

Nei, det er det ingen som vet. De relevante triggerne fremover vil være konkrete tegn på at teknologien tas i bruk av flere aktører i markedet, rett og slett kontrakter eller klare signaler om flere hydrogenstasjoner. De som står bak selskapet sier selv at vi nå er i år null. Det er her det begynner. Det er store ord, men jeg tror de kan ha rett. Det virker i alle fall som de tror på det selv, og at de har fått med seg et bra team med investorer. Investorer av en type som også har en historikk for å få ting til å skje.

Jeg tror i alle fall nok på det til at jeg kjøpte noen aksjer. Noen få. Så får vi se.

Toppbildet er av Toyotas nye Hydrogenbil Mirai. Ventet i salg nå i 2015

_________________________________

PS: Mine innlegg er ment å gi informasjon og innsikt, og er ikke å tolke som en direkte kjøps- eller salgsanbefaling. Posisjoner man tar i markedet må tilpasses den enkelte type investor/sparer. Les gjerne også Sparevettreglene og Investorvettreglene for mine anbefalinger på investoradferd. For alle mine innlegg og kommentarer, følg meg på Twitter@KarlNordnet Bør noen du kjenner også lese dette innlegget? Bruk linkene under for å dele det videre.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
3 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
05.12.2015 11:58

Skyter gjerne ned denne. Hydrogen som bildrivstoff er vanvittig sløsaktig. http://oljekrisa.no/hydrogenbloeffen%20des%202015.htm

Gjest
Gjest
09.06.2015 17:48

Hei, et godt innlegg om hydrogen, status, og mulighetsrommet Spetalen & co antyder. Noen spørsmål som gjør meg litt betenkt akkurat her og nå er: 1. ingen kjent dialog med bilbransjen / myndighetene knyttet til strategisk samarbeid for vekst i inntjeningen i teknologien 2. i vanlig Spetalen-stil så er det lov å være bekymret for splitting av selskapet (ref. Weifa – Vistin) Jeg kjøper gjerne mer aksjer i NEL da jeg er overbevist om at el-biler er et blaff holdt opp mot hydrogen. Akkurat der er jeg helt enig i at lagringsløsningen Tesla kom med har et enormt potensiale. Her… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
24.06.2015 12:42

Ja, det er lett å reise mange spørsmål og vanskelig å finne svar. Det har lenge vært snakk om Hydrogensamfunnet, og mye av teknologien man trenger er tilgjengelig. Det koker ned til et spørsmål om politisk vilje. Det må tas noen beslutninger/prioriteringer og gjøres et løft for å få på plass incentiver til bilkjøpere og nok fyllestasjoner. Da vil det komme. Bilene er snart/allerede tilgjengelig.

Så får vi se hva våre folkevalgte finner på.