Nye stemmer i offentligheten!

Noen av de mest innovative, underholdende og lærerike artiklene jeg har lest på nettet de siste årene har vært skrevet av bloggere og aktører som ikke primært lever av å skrive. Dette er ikke direkte kritikk av den profesjonelle journalismen slik den fremstår i dag, men et forsøk på å ufarligjøre nye stemmer og presentasjonsmåter. Friheten til å tenke nytt og gratis publikasjonsformer har ikke bare ført til en informasjonseksplosjon, men også skapt nye meningsbærere det er verdt å lytte til. Klikk videre

Dagens unge, som er storforbrukere av alternative tekster og underholdning gjennom sosiale medier, vil være mer opptatt av forfatter og innhold enn innpakning og kjent merkevare. Tiden der man leste en hel avis på grunn av avisens logo og markedsposisjon, er over. Kurerte nyheter gjennom sosialemedier gir endrede forbruksvaner, og et annet krav til innholdets relevans og interesse for leseren. Vi kommer til å lese mer av det vi liker.

Jeg kommer til å presentere noen av skribentene jeg følger og bloggene jeg leser, men ikke bli overveldet av all informasjonen. Primært følger jeg disse på twitter, og får dermed en rask overskift å forholde meg til, som jeg eventult klikker meg inn på for å ta innlegget nærmere i øyesyn.

Av engelskspråklige websider er BusinessInsider en selvfølge, med den hardt arbeidende skribenten Joe Wiesenthal som kommenterer markedet gjennom dagen. FT Alphaville skriver relevante kommentarer, men er også veldig gode på å kurere andre interessante artikler og lager en nyttig liste ovar relevant lesestoff 3 ganger om dagen. En lignende liste skriver også den forhenværende megleren Joshua Brown, som driver bloggen The Reformer Broker der han publiserer 5-10 innlegg om ulike temaer innen forretningslivet og finansmarkedet hver dag. En av de mest kjente finansjournalistene i verden heter Felix Salmon i Reuters, og han skriver fra svært gode kilder hvorpå han ofte bryter nye saker til publikum.

Dollarmilliardæren Mark Cuban skriver godt om aksjemarkedet og entrepenørskap, mens günderen av StockTwits Howard Lindzon fokuserer på enkeltaksjer og sitt eget bloggnettverk. Apropos StockTwits, dette er en egen side som er integrert med Twitter, men veldig grei når man skal handle amerikanske aksjer. Gå inn på websiden og skrive FRO, STO eller RCl og du vil få alle de siste meldingene fra twitter og stockwits som omhandler den aksjen. Skriv SPY, som er tickeren for S&P500 og du kan lese generell markedsdiskusjon.

Daytrader og historieforteller Brian C Lund skriver daglige innlegg som ofte er nyskapende og relaterer økonomi til populærkultur.

Noen andre favoritter er Sovereign Man, som består av flere skribenter, og har som formål å se på investeringsmuligheter i fremvoksende økonomier. Mashable og GigaOM er teknologinettsteder med hovedfokus på sosiale medier og ny forbruksteknologi. To annerkjente forretningsmagasiner har lykkes med sitt skifte fra papir til nett, og det anbefales på det varmeste å stikke innom Forbes og FastCompany ved ledig tid.

Av norske finans og økonomiblogger er det fortsatt et begrenset utvalg, men det øker og over det neste året kommer vil til å se flere av de profesjonelle aktørene etablere seg som skribenter for allmennheten, slik vi har sett i USA.

NA24 satser på spennende skribenter på en egen blogg, og i dette sjiktet kommer vi til å se flere etablerte mediehus følge etter. Peter Warren sin blogg er alltid relevant og lærerik. Aksjebloggen som i tillegg har utvidet med en personlig utviklingsblogg som heter Målbevisst, skriver veldig godt og er flink på bokanmeldelser og å promotere andre bloggere. Aksjestrateg Jan Andreassen har sin egen blogg, og Nordea sin Fredrik Wilander har ofte en sterk faglig tilnærming til markedet.

På Nordnetbloggen prøver vi å skape relevant innhold, med en bredde som går på rene spareartikler helt over til aksjetrading.

Den store forandringen, som nevnt innledningsvis, er at vi kommer i økende grad til å lese artikler fra skribenter vi “følger” og har gode erfaringer med. Utvalget av temaer blir større, men du trenger ikke lenger lese gjennom en hel avis, bla forbi 40% reklame for å sjekke om det faktisk er noe interessant der. Når informasjonen blir mer tilpasset, vil vi konsumere flere artikler og således øke læringsgraden betraktelig. Tidligere var det viktig å dekke over flest mulig temaer, for å få flest mulig lesere. Nå gjelder det å ha relevante lesere, som også engasjerer seg i kommentarfelt og deler med sine “venner” i ulike sosiale medier. Spisskompetanse blir belønnet, en altmuligmann vil ikke klare å være interessant nok i spesifikke temaer som krever tung fagkunnskap.

Richard Paulsen
Richard Paulsen
Gründer/Skribent

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer