Gå til hovedinnhold

Netthandel påvirker våre investeringsvalg

«电子商务彻底改变了零售业 *»

Hvor ofte handler du på nettet? Sannsynligvis oftere enn for bare et par år siden. Likevel er det ingenting i forhold til hvor ofte dette gjøres i Asia.

Over 25 % av all detaljhandel i Kina gjøres i dag over nett, mer enn i noe annet land i verden. Sør-Korea følger hakk i hæl, mens India er det landet hvor netthandelsveksten er sterkest. Til sammenligning anslås det at litt mer enn 5% av all detaljhandel i Norge skjer på nett, mens det globale snittet er i overkant av 10%.

«Den asiatiske «millenniumsgenerasjonen» leder an utviklingen for digital handel globalt og påvirker også våre investeringsvalg i DNB Global Emerging Markets»

Kilde: EuroMonitor og Bank of America Merrill Lynch Research

Den kraftige disruptive endringen vi ser i Asia er det millenniumsgenerasjonen som står for. Denne generasjonen – som gjennom oppveksten har opplevd og deltatt i en teknologisk utvikling uten sidestykke – preger og former i dag flere av de store, globale handelstrendene. En av disse trendene er nettopp netthandel, og her er Asia, og spesielt Kina, ledende. Det desidert største selskapet innen netthandel er ikke amerikansk – det er kinesisk og heter Alibaba.

Hva betyr dette?

Forandringen i måten å handle på har skapt utfordringer for de tradisjonelle butikkene i Kina, men samtidig enorme muligheter for de som klarer å tilpasse seg millenniumsgenerasjonens krav og handlemønster.

Alibaba har vært en av fondet DNB Global Emerging Markets sine største posisjoner i en årrekke, og er et av selskapene som i aller størst grad har bidratt til å endre forbruksmønsteret i Kina.

Online-salget gjennom plattformene til Alibaba er nå større enn summen av alle tilsvarende amerikanske selskaper. For å gi et inntrykk av størrelsen, kan en se på handelstallene til Alibaba 11. november hvert år feirer kinesiske konsumenter «Singles’ Day», de singles dag. Dette er den store handelsdagen i Kina, og bare på denne dagen ble det i 2018 handlet for over 30 milliarder dollar hos Alibaba bare i Kina. Dette er tre ganger så mye som det totale Black Friday- og Cyber Monday-salget i USA og dette inkluderer Amazon og eBay. Veksten de siste årene har vært formidabel noe du kan av grafen under.

Et annet selskap som har taklet utfordringen med netthandel er Anta Sports. 75% av kinesiske konsumenter kjøper i dag sportsprodukter på nettet, og Anta er den ledende sportsleverandøren i Kina. Netthandelen forventes å utgjøre en stadig økende andel av det totale salget til selskapet. Fondet har også her i lengre tid vært investor.

Veksten i netthandel er forventet å øke sterkt i Asia de kommende årene, og DNB Global Emerging Markets har posisjonert porteføljen mot selskaper som leder an og drar nytte av denne utviklingen.

*电子商务彻底改变了零售业 – E-handel har revolusjonert detaljhandelen – Google translate

Les flere av DNB’s blogginnlegg her.

Disclaimer
Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, porteføljens/fondets risikoeksponering samt de kostnader som er forbundet med tegning, forvaltningen og innløsning. Avkastningen kan i perioder bli negativ som følge av kurstap.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer