Morgenrapport Tirsdag

Shanghaibørsen handler opp, mens Nikkei faller. Jeg mistenker at den japanske aksjeindeksen er svak fordi YEN kursen stiger, som følge av sentralbanken tydeligvis har en dag ekstra ferie. Det kommer europeiske arbeidstall i dag, og jeg regner med at markedet vil være avventende i forkant.

Det har vært mye skriverier om lavere veksttakt i Kina. Det var ventet en GDP vekst på 8.2% i første kvartal, men resultatet ble 7.7%. Stephen Roach, som er tidligere sjeføkonom for Morgan Stanley i Asia, skriver i dag om hvorfor dette egentlig er bullish (han har sett hvilket sektorer som øker mest). Kina bytter fra industriell eksportøkonomi til internkonsum og voksende servicesektor. Det som er bullish er at servicesektoren krever større arbeiskapasitet per GDP output (35% mer enn industrien), noe som tar unna tilfallet av arbeidere fra distriktene. Det er sunnere og mer effektivt for kineserne å skape jobber i servicesektoren enn i industrien. Det negative er selvfølgelig at etterspørselen etter byggeråvarer som jern malm, kull, stål osv. faller. (dårlig for eksportland som Norge, Australia, Brasil)

 

-/ DEN POLSKE STATEN vil selge flyselskapet LOT til Norwegian, fordi selskapet har tapt mye penger de siste årene. Hvis alt klaffer (og det er mye i en slik overtagelse; myndighetenes eierandel, regulatoriske hindringer, lønnsavtaler som må reforhandles, basekostnader osv) kan selvfølgelig NAS gjøre et røverkjøp, og sikre seg 8 nye dreamlinere og en mulig utflyvningsbase sentralt i Europa. Problemet er at det er overtagende part som må hoste opp cash og påta seg risiko. En integrasjon vil ta tid, og det vil dukke opp problemer. Bullish på lang sikt, men i det korte bilde kan dette dessverre representere støy for NAS aksjen.

-/ BJØRN KJOS har den største flybestillingen i Europa om dagen, med nesten 220 fly i ordreboken. Fallende oljepris vil øke marginen til Norwegian, og med verdens mest fueleffektive flåte, kan de konkurrere på mange flere ruter enn i dag. MEN, det er en joker; Faller oljeprisen ned til halvparten, så blir plutselig mange av de gamle flyene konkurransedyktige igjen, ettersom fuelkostnadene blir mindre for alle. Da kan det utløses en priskrig på de mest populære rutene. Denne artikkelen i The Economist er verdt en gjennomlesning.

-/ “80% AV SLAKTEVOLUMENE kommer fra Europa de neste fem kvartalene, så da spiller ikke problemene i Chile like stor rolle.” Marine Harvest la frem tall i går som var inline med tidligere annonserte nivåer både på inntjening og guiding. Nordea øker prismålet fra 6.60 kroner til 6.90 kroner på bakgrunn av rapporten.

-/ JEG HAR SKREVET om Tesla tidligere, og aksjen fortsetter oppturen, med innovative finansieringspakker på sin nye model S. I denne grafen kan dere se hvordan aksjer lånt ut til shortsalg har økt samtidig som aksjen har steget. Her kan det komme massive dekningskjøp på allerede høye kurser. I følge denne analysen som spår aksjen i $200 i løpet av fem år (handler $55 nå), ser man at 40% av den frie flyten i aksjen er lånt ut.

-/ FINANCIAL TIMES har en fin gjennomgang som ser på ulike sider av energimixen, og sjansen for at etterspørselen etter olje “peaker” innen kort tid. De konkluderer med at det allerede er vanskelig nok å spå utviklingen i en energikilde, og de som peker på shale gas, legger i en energistruktur til. Husk at hvis naturgass blir stort nok til å kunne påvirke oljeetterspørselen, så betyr det også at prisen på gass kommer til å stige, noe som igjen gjør den mindre attraktiv. Lærerike perspektiver.

Richard Paulsen
Richard Paulsen
Gründer/Skribent

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer