Morgenrapport Tirsdag

Morgenrapport Tirsdag


Nikkei -2.11%  Shanghai +0.93% S&P500 -1.97% DAX futures +0.17%
Oslo klarte bragden ved å handle og stenge i pluss igår, i sterk kontrast til resten av markedet. Resten av kontinentet var ned, og tyske Dax ledet ann med et fall på 1.77%. USA hadde en enda større blåmandag, godt hjulpet av tech og finans, med en nedtur på mellom 2-3%.
Japan startet dagen med et fall på over 3%, hvor samtlige av aksjene i NIkkei indeksen var negative, men rykter rundt handelskrigen og det som ser ut som kinesiske støttekjøp sender kinesiske indekser godt oppover.
Tysk KPI og Zew, franske og britiske ledighetstall, og OPEC rapport er dagens makro.

Mens oljeprisen er midt i en ny rekord i sammenhengende dager med fall (12 dager så langt), så slipper IEA sin siste World Energy Outlook. De skisserer flere scenarioer for fremiden, men det som står som en rød tråd i alle er en enorm etterspørselsøkning i energibehovet, som de kalkulerer til 25% økning frem til 2040.
Dette tilsier over $2 billioner i nye investeringer årlig for å være ajour.
IEA regner videre med at 70% av disse investeringene vil være statsdrevne, og at regjeringene vil kunne styre kloden mot mer klimavennlige energikilder.
Oljen spås ikke død helt enda, da IEA mener det trengs en dobling i antall oljeprosjekter for å dekke etterspørselen fra økningen i flyvninger og lastebiler.
Man skal som alltid ta disse estimatene med en god bøtte salt, og vi får allerede OPEC sine (ikke helt objektive) anslag levert i løpet av dagen.

Wall Street Journal publiserte en god artikkel om Norwegian igår kveld.
De ser for seg at selv om interessen fra IAG og Lufthansa har kjølnet, ettersom selskapet handler til 31x EV/EBITDA mot Ryanairs 7.5x, Lufthansas 2.2x, og IAGs 3x, så ser NAS nå ut til å kunne klare seg gjennom vinteren med grei margin. En buffer på NOK 5,3mrd og oljepris tilbake rundt $70 skal være mer enn godt nok for at selskapet kjøper seg tid til å inngå en eventuell leasingavtale. Kompensasjon fra Rolls-Royce for forsinkede 787 fly vil også bidra positivt til balansen.
WSJ konkluderer forsiktig med å si at selskapet er alt for dyrt til å være en fair investering, men at man ikke skal utelukke helt at IAG eller Lufthansa kan komme tilbake på banen.

Goldman Sachs globale aksjestrateg ser på grafene sine at tiden for aksjer ikke lenger er like god.
Deres Bull/Bearmarket indikator er tilbake på nivåer hvor markedet tidligere har hatt stygge fall.
Indikatoren består av en kombinasjon av ISM, vinkelen på rentekurven, kpi, arbeidsledighet og Shiller P/E.
De tre hovedfarene er at vekst, inflasjon og renteusiktene ikke er i favør av aksjer, at det større volatilitetsbildet i år med flere topper og korreksjoner gjerne skjer i forkant av en større korreksjon, og ikke minst at deres egne indikator, vist over, peker på at man skal ta ned risken.
Som en god aksjestrateg så hedger han seg med å avslutte med at sannsynligheten for lav avkastning er større enn ett direkte krasj, ettersom oktober har tatt ned prisingen betraktelig.
Veksten antar de også at vil holde seg lav, men positiv, uten de alt for store finansielle ubalansene.
Denne twittertråden tar for seg brorparten av grafene som Goldman har i rapporten sin.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer