Gå til hovedinnhold

Kunstig intelligens er ikke fremtiden, men nåtiden

Kunstig intelligens er ikke lengre noe som kun finnes i sci-fi-filmer. Det har blitt en realitet og selv om vi kun har sett starten finnes det flere eksempler på AI i hverdagen vår og i investeringene våre.

Kunstig intelligens er ikke noe nytt, det har blitt pratet om siden 1950-tallet. Den industrielle revolusjonen var basert på maskiner som gjør fysisk arbeid mer effektivt. Nå utfordrer maskinene igjen det menneskelige. På enkelte områder er maskinen allerede bedre enn mennesker. For fem år siden kunne maskiner kjenne igjen 70 % av ansikter, mens mennesker lyktes i 95 % av tilfellene. I dag er suksessraten for maskiner 97 %.

Eksempler på bruk av kunstig intelligens

Det finnes mange eksempler på at drømmen om kunstig intelligens nå blir realisert! En låst iPhone kan åpnes med ansiktsgjenkjenning, også på tross av at du har skjegg en dag, lue den andre og kort hår den tredje dagen.

Netflix bruker AI for å lære om hvilke serier og filmer vi ønsker å se på og anbefale oss nye. Statistisk sett er fire av de fem seriene vi følger med på anbefalt via Netflix’ kunstig intelligens. Netflix har beregnet at AI-investeringen allerede har tjent 1 milliard dollar for de gjennom å redusere brukernes søk og økt salg.

Et tredje eksempel på bruk av kunstig intelligens er Amazon som har investert 800 millioner dollar i intelligente lager-roboter. Investeringen har gjort at Amazon har redusert tiden mellom kundekjøp og utsendelse av produkter med 75 %.

De viktigste sektorene

Det er verdt å merke seg at to tredjedeler av investeringene gjøres direkte av selskapene selv (eller via private equity-selskap). Det viser at kunstig intelligens ikke er noe man håper på i fremtiden, men allerede en del av manges hverdag. Bransjene som kan påvirkes i størst grad av AI er bank og finans, telecom, bil og energi.

Digitalisering og kunstig intelligens går hånd i hånd. For å skape kunstig intelligens må datamaskinen læres opp. En forutsetning er derfor big data og en digital organisasjon. Selskaper som satser på big data og digitalisering har derfor best forutsetninger for å lykkes.

Kunstig intelligens har blitt tatt i bruk til viktige oppgaver i store organisasjoner med mål om effektivisering og økning i lønnsomhet eller vekst. Trolig har vi kun sett starten på utviklingen. Gjort riktig vil tidlige brukere ha et fortinn i denne utviklingen.

I tillegg til nevnte selskap er Intel, Google, Facebook og Samsung også involvert i prosjekter med tanke på kunstig intelligens.

Vil det være jobb igjen for menneskene?

Av oppgaver mennesker gjør i dag er det spekulert i at kunstig intelligens kan ta over ca 40 % av disse. Fortvil ikke, kun 10 % av oppgavene bli fullstendig eliminert. Arbeid som gjøres av menneske forsvinner ikke, men endrer form. Akkurat som i industrialiseringen. Arbeidsfordelingen mellom menneske og maskin endrer seg. I fremtiden vil ansatte i økende grad trenge sosiale ferdigheter og innovasjon.

Hvilke selskaper tror du vinner AI-racet? Gi oss gjerne en tilbakemelding i kommentarfeltet.

Kilder: McKinsey, BCG og PWC.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer