Gå til hovedinnhold

Invitasjon til nettmøte: Western Bulk med kurs mot børs

At det endelig er flere selskaper som børsnoteres er et tegn på at aksjemarkedene er friskmeldt og at prisingen av aksjer begynner å nærme seg mer normale nivåer. Vi får mange henvendelser fra kunder i forbindelse med emisjoner og nynoteringer. Derfor forsøker vi nå noe nytt her på bloggen. Vi inviterer derfor til nettmøte med Western Bulks toppledelse ifm. at selskapet søker om notering på Oslo Børs. Skriv inn dine spørsmål i kommentarfeltet innen mandag 14. oktober kl. 16 – svarene publiseres tirsdag 15. oktober.

For å pirre nysgjerrighet og stimulere til spørsmål følger litt info om selskapet under.

Om Western Bulk

Western Bulk er riktignok en av verdens ledende tørrbulkoperatører og verdens 3. største operatør av Supramax-skip, og kontrollerer 135 skip, men selskapet er ikke som andre shippingselskaper. Fremfor å fokusere på eierskap i stål, kraner og ankre, lever selskapet av å drifte skipene. De har et tradingorientert forretningsmodell der målsetningen er å utnytte flåten mest mulig effektivt, og dra nytte av prisforskjeller i de ulike markedene selskapet opererer i. Med andre ord ikke ulik forretningsmodell enn typiske råvaretradere eller meglervirksomheter.

En slik operatør har en naturlig plass i midten av aktørene i shippingmarkedet. På den ene siden tilbyr de skipseiere forutsigbare og fornuftige leieinntekter for skipene. På den andre siden tilbyr de kunder med transportbehov transporttjenester. I begge ender av operatørvirksomheten finnes det store markeder; markedet for skipsleie og markedet for transporttjenester (frakt). Her forsøker operatøren å tjene en margin, eller forskjellen mellom innleiekostnaden og transportinntekten. Og det er i disse markedene at Western Bulk bruker sin tradingtilnærming – ved å kjøpe og selge opsjoner tilpasses eksponeringen til selskapets forventninger om framtidig markedsutvikling.

En titt på de historiske resultatene viser at denne forretningsmodellen har gitt solide finansielle resultater gjennom både opp- og nedturer; ja kanskje gjennom det som har vært en av de mest utfordrende perioder noensinne for rårvareshippingmarkedet. Dette har igjen gitt stabile utbytter.

Mange mener nå at stormen i shippingmarkedene er i ferd med å stilne; ratene skal opp. Det vil være spennende for aksjen, for i tillegg til den stabile kontantstrømmen, er selskapet godt posisjonert for rateoppturen på grunn av sin tradingmodell; de har et betydelig antall opsjoner for innleie av skipsdøgn til rater som kan vise seg å være meget gunstige.

Det høres kanskje komplisert ut? Eller bare spennende? Du har i alle fall nå sjansen til å stille spørsmålene til ledelsen! Skriv inn dine spørsmål i kommentarfeltet innen mandag 14. oktober kl. 16 – svarene publiseres tirsdag 15. oktober.

Det Kistefos-eide selskapet opplyser for øvrig at det planlegger å tilby mellom 43,3 og 62,4 millioner aksjer i markedet til et indikativt prisintervall på mellom 15 – 22 kroner per aksje. Privatinvestorer tilbys en kontaktrabatt på 1 500 kroner aksjekjøp for 10 500 kroner eller mer. Tegningsfristen er 17. oktober kl. 12:00, med forventet notering av aksjene på Oslo Børs rundt 24. oktober.

Du finner prospektet på Paretos hjemmeside.

Tegning skjer via VPS eller via skjema på Paretos hjemmeside.

Se også innlegg fra Richard Paulsen den 7. oktober om den planlagte børsnoteringen.

Mvh/Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
25 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
11.10.2013 13:32

Spennende. Hva ligger til grunn når dere har priset selskapet? Og hva er historisk utbytte-yield?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:08
Gjest
Gjest
11.10.2013 12:51

Hei,

Hvordan ser dere på dry bulk-markedet fremover? Og som relativ ny på aksjemarkedet, bør jeg putte pengene i aksjefond eller Western?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:17
Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:18
Gjest
Gjest
11.10.2013 12:37

Jeg har lest analysen til pareto og first sec., og jeg må innrømme at jeg blir litt usikker: Skal Western Bulk være et vekst- eller utbytteselskap? så er det kanskje litt naivt å tro at det er mulig å være begge deler i shippingsektoren?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:19
Gjest
Gjest
11.10.2013 12:36

hvor mange aksjeposter kan jeg kjøpe til rabbatert pris? finnes det begrensninger, og hva er betingelsene generelt?

Hva blir prisen på en rabatert post, og hva sparer man?

Er det noe greenshoe i bildet her?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:19
Gjest
Gjest
11.10.2013 12:26

Hva er de tre viktigste grunnene til at jeg burde kjøpe aksjer i IPOen?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:20
Gjest
Gjest
11.10.2013 12:24

Hei, hvilken eierandel vil Sveaas sitte igjen med etter børsnoteringen og emisjonen? Og har dere mulighet til å forklare noe mer inngående om hvordan dere balanserer risiko ift. motparter (ref. artikkel i Kapital om risikostyring). Dere skriver at dere bruker Value At Risk, men hva betyr det egentlig?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:20
Gjest
Gjest
11.10.2013 10:54

Hei,
Et par spørsmål;
– Ser det jobbes med å signere leie kontrakt på 13 nye fartøy, og at det kun er ett av disse som dere per i dag har fikset charter kontrakt på, er dere komfortable med å få i havn charter på de 12 resterende også?

– Skal noen i toppledelses tegne seg i IPO’en? I så fall for hvor mye?
noen rabatt her?

– Det har blitt utbetalt noe utbytte i år, men hva med resten av året? er det planer om å betale ut enda mer utbytte i år?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:20
Gjest
Gjest
10.10.2013 20:54

Hvordan sere dere på bulkmarkedet fremover og er dere ikke engstelige at ordreboken av nye skip skal nok en gang kvele opgangen?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:21
Gjest
Gjest
10.10.2013 18:00

Hele greia er rett og slett flaut. før så skjønte jeg ikke hvorfor noen var villige til å betale så høye megler/tilretteleggings-kommisjoner. Grunnen er selvsagt at selskapet/hovedaksjonær betaler for Roadshow og Reklame+ skamløsheten som trengs for å lure småsparere til å betale minimum 4x for egenkapitalen i et selskap en bransje der f.eks Fredriksens bulkrederi handles rundt p/b 1 på børs pr i dag.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:21
Gjest
Gjest
10.10.2013 15:24

Hva betyr det for selskapets inntjening og den opsjonsboka man sitter på, dersom ratene skulle doble seg?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:21
Gjest
Gjest
10.10.2013 15:22

En professor sa i FA for en stund tilbake at denne opsjonalitets-baserte forretningsmiodellen var unik. Vil noen av konkurrentene deres kunne kopiere dere?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:22
Gjest
Gjest
10.10.2013 12:41

Jeg lurer på: Om dere skulle satse på kun en størrelse på skip. Hvilket ville det vært? Tenker da på Supramax vs Handysize vs Capesize osv.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2013 12:22