Oktober, en måned ellers fylt med festligheter – ble ikke realitet for porteføljen til Aksjegruppen OsloMet. Porteføljen hadde en nedgang på 2,89 prosent, mens Oslo Børs forble tilnærmet uendret i samme periode. Nedgangen skyldes hovedsakelig eksponeringen mot tørrbulk- og tanksektoren. I tillegg opplevde Europris, en betydelig posisjon i porteføljen, et kursfall mot slutten av måneden etter en rapport markedet tolket negativt.
Equinor kjøpte danske Ørsted i starten av oktober, et oppkjøp vi stiller oss noe skeptisk til. Det kalles for et motsyklisk oppkjøp av oljegiganten. Investeringen er håndterbar, men det foreligger en frykt for vedvarende investeringer i prosjekter med lav kapitalavkastning. Følgelig prises Equinor på lavere multipler enn sammenlignbare selskaper. Vi øyner en mulighet for at det fastsatte målet innen fornybar produksjon ligger for høyt, og at dette oppkjøpet bekrefter det. Veien videre kan da være en nedrevidering av målet, og da skal aksjen reprises.
Ratene innen tørrbulk fikk seg en hard nedtur i oktober, og flere av selskapene ble nedgradert av
analytikerne. Vi holder oss fortsatt positive, og det av flere grunner. Basert på ordrebøkene ventes det en flat vekst på tilbudssiden, rundt 1 prosent i 2025. Verftene er på høy kapasitet og det er vanskelig å få ny tonnasje inn i markedet før slutten av 2027. En konsekvens av dette er at bruktprisene har holdt seg relativt høye, redere er villig til å betale en premie for økt tonnasje tidlig. Etterspørselssiden er vanskeligere, særlig tatt i betraktning at Kina er en viktig spiller. Fallende ståletterspørsel og lageroppbygging har vært tonen i markedet. Kina, som står for 70 % av Capesize-volumet, har økt importen av jernmalm, kull og bauksitt, delvis drevet av nye offentlige stimulanser. Samtidig har lav etterspørsel i eiendomssektoren bremset stålproduksjonen, noe som påvirker kortsiktig jernmalmbehov negativt. Vi følger nøye med videre, men skremmes ikke enda.
En nykommer i porteføljen er Okeanis Eco Tankers (OET). Kjøpet ble gjort strategisk med tanke på vektingen de andre gruppene hadde, da vi ikke vil tape på relativen. Tank er også et segment med lav vekst i ordreboken, særlig innen VLCC. OET har full eco-flåte med scrubber på alle skip, det gir premium på spotratene som handles i markedet. EV/GAV er litt over 1, noe stramt, men med en attraktiv ung flåte og god utbyttepolitikk skremmes vi ikke.
Aker Carbon Capture ble også tatt inn i oktober, et midlertidig veddemål i forkant av deres rapport for tredje kvartal. Etter nedsalg i driftsselskapet besitter selskapet kontanter som utgjør rundt 7,5kr per aksje. Legger du til gulvet på opsjonen som er satt med motparten , lander du på nesten 9,5kr per aksje. Kjøpet ble annonsert i april, kontant på bok i slutten av juni og det var helt stille. Markedet diskonterte inn en sannsynlighet for verdiforringelse, følgelig ble et aksjonæropprør startet. Grunnet denne stillheten og rabatten, så vi for oss at management ville kommunisere en endelig beslutning ved slipp av rapporten for tredje kvartal. Fasit? – det er satt en frist til første kvartal 2025. Å si noe er heldigvis bedre enn null.
Den økende medieoppmerksomheten rundt lakselus har gjort oss bevisste på muligheter for å
beskytte oss mot nedsiderisiko. Vi har vektet oss noe opp i både Salmon Evolution, samt Bakkafrost. Sistnevnte er en fersk posisjon i porteføljen. Bakkafrost guider god vekst, o g vedvarende høyere temperaturer i Norge gir press på biologi. Selskapet slakter også tyngre fisk, som betyr alt annet likt høyere marginer. Guidingen på vekst er attraktiv, og vi mener at selskapet skal prises høyere enn sammenlignbare selskaper. Det er også verdt å poengtere at bransjen følger etter Bakkafrost sin postsmolt-teknologi.
Joakim Aarseth, nestleder i Aksjegruppen OsloMet