Før Helgen

Oslo faller 0,5%, drevet ned av blant annet en svak oljepris. Europa handler noe rundt et kvart prosentpoeng ned, noe amerikanske indekser matcher ved åpning. Salgsviljen ble noe styrket av arbeidstallene vi fikk fra USA.

Nonfarm Payrolls kom inn på -33k, godt under konsuns som var 80k nye sysselsatte. Dette tallet er selvfølgelig sterkt preget av orkansesongen, og er med andre ord bare støy. Tallet som derimot er svært interessant er gjennomsnittlig timelønn, som øker med 2,6%. Dette er en stigningstakt vi kun har sett en gang siden forrige krise, og er et godt tegn på strammere arbeidsmarked.

Sannsynligheten for renteøkning fra FED i desember skyter i været sammen med USD, med den påfølgende svekkelsen i råvarer, olje inkludert.

Borr Drilling inngår samarbeidsavtale med Schlumberger, smart av Borr å knytte seg til et så kjent selskap for levering av komplette pakker ut mot kunder. Dette er også er tillitstegn til Borr sin flåte og operasjon.

Nomura starter dekning av Tesla med et fremoverlent kursmål på $500. Høyeste kursmålet en investeringsbank har gitt selskapet så langt. De ser for seg omsetningen øke fra $8mrd i 2916 til $58mrd i 2021, altså 5års årlig vekst på 49%! Analytikeren mener Tesla har et overlegent forsprang i rekkevide per $, og mener bilene er overlegne til konkurrentene. Han mener også at selskapet kommer seg gjennom problemene rundt produksjonen av Model 3, og at de vil ha marginer på høye 20% innen 2020.

Denne analysen kom kun noen få dager etter Tesla meldte om tregere produksjonstart av Model 3 enn ventet (250 mot ventet 350ish produserte), samt Elon Musk som selv sa at selskapet hadde 6mnd “produksjonshelvete” forran seg.

Liker dog måten Nomura setter opp salgsmultippelen på, fordi dette selskapet ikke kan prises som en ren bilprodusent (som feks Ford og BMW).
De har patenter og produksjon på så mye mer enn bare ren bilproduksjon at dette ikke er direkte sammenlignbart, derfor passer det bra å verdsette selskapet midt mellom tech og bilprodusent.

Hvorvidt selskapet faktisk klarer seg mener jeg avhenger av hvor fort de får ut Model 3, og hvor mange barnesykdommer de klarer å styre unna.

Pipelinen av helelektriske modeller fra konkurrentene er ekstremt stor, hvor 2019-2020 vil eksplodere i utvalg av elektriske biler fra samtlige produsenter, selv Land Rover og Ford styrer mot et dusin med elektriske modeller.

For de som ønsker litt tyngre lesestoff for helgen så er JP Morgan sin guide til Q4 et godt sted å starte.

Ha en god helg!

Thomas Mathisen

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer