…Står det i dagens DN. Det refereres til at SAS gjeninnfører bonusprogram for forretningsreisende og Forbrukerombud Gry Nergårs uttaler følgende; “Jo mer vi låser inn forbrukerne, jo mindre konkurranse blir det og jo høyere priser kan man holde”. Selv om Forbrukerombudet her refererer til flyselskap, er uttalelsen noe som er direkte overførbart til bankbransjen og Forbrukerombudet burde gjøre grundigere undersøkelser her også.
På www.finansportalen.no står det følgende om fordelsprogrammer i bank: “Mange banker tilbyr ulike fordelsprogrammer, også kalt kundeprogrammer og fordelspakker. Tanken bak disse pakkene av produkter programmene er at du skal kunne samle alle banktjenestene dine hos én bank og dermed få en samlerabatt. Denne rabatten gis gjennom et sett av fordeler. Fordelene kan for eksempel være lavere lånerente, høyere innskuddsrente, gratis kredittkort, gratis nettgiro, rabatt på skadeforsikring, rabatt på provisjon ved kjøp av fond, fordeler ved kjøp og salg av bolig, rabatt på leiebil osv.”
Det er en kjensgjerning at banker opererer med pakkepriser og dersom du samler forsikring, pensjonssparing og annen sparing i banken, får du en lavere rente på boliglånet. Sagt på en annen måte – du opparbeider deg en bonus. Det er greit i bank, men ikke i flybransjen. Noen kan finne på å mene at det er merkelig.
Det er jo helt klart at fordelsprogrammer i bank tjener kun fullsortimentsbanker og gjør at mindre banker, uten like bredt produkttilbud, ikke reelt sett kan delta i konkurransen om kundene. Neste jobb for forbrukerombudet?
Mvh
Sissel